Σάββατο 15 Οκτωβρίου 2011

Πειρατεία: Μόνιμη Ομάδα κρούσης ζητούν οι εφοπλιστές

Για πρώτη φορά το θέμα της πειρατείας αποτέλεσε θέμα ειδικής συζήτησης στο Ευρωκοινοβούλιο μετά από θαυμάσια πρωτοβουλία του δικού μας ευρωβουλευτή κ. Γιώργου Κουμουτσάκου και του Ολλανδού ευρωβουλευτή κ. Βαν Ντάλεν.
Το πάνελ των ομιλητών κάλυπτε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς IMO, (Trelauny), EEAS ( Denoir), NAVFOR (Αdm. Canova) European Ship-owners Association (Overlicht).
Επίσης παρενέβησαν οι Στάθης Κουλουκουντής (Committee) και Πλατσιδάκης (Ναυτικό Επιμελητήριο).
Στη συζήτηση παραβρέθηκαν επίσης ο κ. Σταύρος Μιχαηλίδης από το Ίδρυμα Τσάκου και ο κ. Γιώργος Βλάχος από την Ένωση Πλοιάρχων.
Τα συμπεράσματα, αρκετά χρήσιμα γιατί δείχνουν τόσο την πολυπλοκότητα του σοβαρότατου αυτού θέματος που έχει εξελιχθεί σε σύγχρονη μάστιγα άκρως επικίνδυνη τόσο για τις θαλάσσιες μεταφορές και το διεθνές εμπόριο, όσο και για την προστασία της ανθρώπινης ζωής, αφού καθημερινά εκατοντάδες είναι οι ναυτικοί που κινδυνεύουν να πέσουν όμηροι στα χέρια των πειρατών.
Επίσης είναι χρήσιμα, καθώς αποκαλύπτουν την διαφορετική προσέγγιση στο θέμα από τους εμπλεκόμενους φορείς κυρίως όσον αφορά την επίλυση διαδικαστικών θεμάτων και προβλημάτων που δημιουργούνται.
Δείχνουν επίσης ότι ο ΙΜΟ προσεγγίζει το θέμα πιο πραγματιστικά από την στιγμή του η αρμόδια ευρωπαϊκή υπηρεσία δίνει περισσότερη έμφαση σε μία πιο «διπλωματική» επίλυση.
Αντίθετα ο εμπλεκόμενος στρατιωτικός φορέας Navfor σαφώς έδειξε πως δεν “μασάει” τα λόγια του, όσο αφορά το που και πως βρίσκονται στόχοι που πρέπει να ξεριζωθούν.
Πιο αναλυτικά, ο εκπρόσωπος του ΙΜΟ έθεσε το δίλημμα αν «θέλουμε περιορισμό της πειρατείας» ή «εξάλειψη της πειρατείας».
Αν θέλουμε το πρώτο ακολουθείται άλλη δράση, αν θέλουμε το δεύτερο επιβάλλονται ολοκληρωτικές δράσεις ακόμη και στην ξηρά.
Πολύ κακό σύμπτωμα η επέκταση του φαινομένου και στην Δυτική Αφρική. Άλλα χαρακτηριστικά και αρκετά πιο βίαια.
Η Αρμόδια υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής EEAS ( κ. Denoir) επέμεινε σε διαφορετική προσέγγιση. Απέφυγε επιμελώς να δώσει έμφαση στα στρατιωτικά μέτρα επιμένοντας πως για να εξαλειφθεί η πειρατεία χρειάζονται κυρίως πολιτικές περιφερειακές παρεμβάσεις και στρατηγικές στα κράτη της περιοχής.
Επέμεινε πως υπάρχουν βασικά ερωτήματα για το ποιος θα αναλάβει δράση, ποιος θα την συντονίζει, ενώ υπάρχουν ανοικτά θέματα, εφαρμογής του Διεθνούς Δικαίου και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Τάχθηκε υπέρ των αγημάτων στα πλοία αλλά ζήτησε και συντονισμό για την αξιοποίηση των πόρων αφού κάποια ευρωπαϊκά κράτη δεν μπορούν πλέον να συνεισφέρουν πολεμικά πλοία λόγω κόστους.
Ο Ναύαρχος Canova της Navfor, κατέδειξε πως η φυλασσόμενη έκταση είναι αχανής και τα πλοία λίγα.
Ότι οι πειρατές χρησιμοποιούν τα αλιευτικά κυρίως ως ανθρώπινη ασπίδα και σε μια προσπάθεια να μπερδέψουν τις δυνάμεις της Navfor.
Τόνισε πως αν δεν χτυπηθεί το φαινόμενο και στην ξηρά, όπου υπάρχουν τα καταφύγια και τα στρατόπεδα, δύσκολα θα εξαλειφθεί το φαινόμενο.
Το πιο εντυπωσιακό όμως στοιχείο που παρέθεσε ο Canova είναι πως πρέπει οπωσδήποτε να χτυπηθεί η διαδρομή του χρήματος μετά της καταβολή των λύτρων. Όπως είπε η διαδρομή του ξεπλύματος μπορεί να ανιχνευθεί, και να τιμωρηθούν οι εμπλεκόμενες τράπεζες, που όπως είπε αύξησαν την παρουσία τους με γραφεία αντιπροσωπειών στην γειτονική Κινσάσα, (Ζαίρ).
Ο κ. Overlicht , από τους Ευρωπαίους Πλοιοκτήτες, ζήτησε ανεπιφύλακτη δέσμευση όλων για την καταπολέμηση της πειρατείας.
Ζήτησε ενίσχυση των πόρων, την δημιουργία Ομάδας Κρούσης και κυρίως οι πειρατές να δικάζονται όταν συλλαμβάνονται.
Τέλος υπογράμμισε ότι το θέμα αντιμετώπισης της πειρατείας πρέπει να ενσωματωθεί και στις πρακτικές βέλτιστης διαχείρισης ενός πλοίου.
Από τα αξιοσημείωτα συμπεράσματα αποτελεί επίσης το γεγονός πως με την παρουσία των αγημάτων στα πλοία, έχουν περιοριστεί οι επιθέσεις και επίσης έχουν περιοριστεί οι επιτυχείς επιθέσεις, από μία στις τέσσερις, σε μία στις δεκατέσσερις.
Αξίζει ακόμη να σημειωθεί, ότι όπως δήλωσε ο κ. Κουμουτσάκος η πρώτη αυτή συζήτηση σταδιακά και με την αξιοποίηση των διαδικασιών του ευρωκοινοβουλίου θα μετεξελιχθεί σε μόνιμο θέμα εντατικών συζητήσεων και διαβουλεύσεων ώστε το θέμα να συζητηθεί και στην ολομέλεια προκειμένου να συνειδητοποιήσουν όλοι ανεξαιρέτως την σοβαρότητα του.

Από το TheSeaNation

Δεν υπάρχουν σχόλια :