Η παγκόσμια κοινότητα χάνει τη μάχη με τους Σομαλούς πειρατές. Το μήνυμα αυτό έστειλε από το Ντουμπάι κατά τη διάρκεια συνεδρίου με θέμα την πειρατεία, ο υπουργός Εξωτερικών της μεταβατικής κυβέρνησης της Σομαλίας Mohammed Abdulahi Omar Asharq.
Ο Σομαλός αξιωματούχος έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου στην παγκόσμια κοινότητα, αφού παρόλα τα μέτρα που έχουν ληφθεί σε επιχειρησιακό επίπεδο στα ανοικτά της Σομαλίας, για τον περιορισμό της δράσης των πειρατών, το αποτέλεσμα είναι αρνητικό.
Η λύση μπορεί να δοθεί μόνο από τα εδάφη της Σομαλίας, στις περιοχές δηλαδή που «ζει» και αναπτύσσεται η πειρατεία, ανέφερε ο Σομαλός υπουργός ο οποίος κάλεσε τη διεθνή κοινότητα να λάβει μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση.
«Η διεθνής κοινότητα πρέπει να κάνει τις αναγκαίες επενδύσεις στις σομαλικές δυνάμεις ασφαλείας ώστε να αυξηθεί η ικανότητα του κράτους, να αντιμετωπίσει τους Σομαλούς πειρατές στην ενδοχώρα», ανέφερε.
Στατιστικά στοιχεία
Χαρακτηριστικά είναι και τα στοιχεία για την πειρατεία που δημοσίευσε πρόσφατα το διεθνές γραφείο ναυτιλίας. Όπως ανακοίνωσε ο οργανισμός το πρώτο τρίμηνο του 2011 καταγράφηκαν 142 περιστατικά πειρατείας σε σύγκριση με τα 67 που είχαν διαπιστωθεί την ίδια περίοδο πέρσι. Από τα 142 περιστατικά, τα 97 πραγματοποιήθηκαν στα ανοιχτά της Σομαλίας.
«Οι αριθμοί των περιστατικών πειρατείας και ένοπλης ληστείας στη θάλασσα τους τελευταίους τρεις μήνες είναι υψηλότεροι από αυτούς που έχουμε καταγράψει το πρώτο τρίμηνο οποιουδήποτε προηγούμενου έτους», όπως αναφέρει ο διευθυντής του IMB Πότενγκαλ Μουκουντάν. «Βλέπουμε μία δραματική αύξηση στη βία και τις τεχνικές που χρησιμοποιούν οι πειρατές στα ανοιχτά της Σομαλίας», δήλωσε ο Μουκουντάν.
Ανάλογη είναι και η θέση που έχει εκφράσει ο ελληνικός εφοπλισμός. Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών πρόσφατα επανέλαβε την ανάγκη αντιμετώπισης των πραγματικών αιτιών της πειρατείας στην ξηρά της Σομαλίας με την καθιέρωση κράτους δικαίου και την ανάπτυξη κατάλληλων δικαστικών υποδομών στη Σομαλία.
Αλλά και ο πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Σπύρος Πολέμης, σε συνέντευξή του στη «Ν» αναφερόμενος στις κυβερνήσεις όλου του κόσμου τόνισε: «πρέπει να σκεφτούν σοβαρά τι θα γίνει με το κράτος της Σομαλίας έτσι ώστε να σταματήσει η έξοδος των πειρατών απ' αυτό το κράτος».
Η κλιμάκωση των πειρατικών επιθέσεων από το φθινόπωρο του 2010 και κατά τους πρώτους μήνες του 2011 απασχολεί και την ομάδα επαφής για την αντιμετώπιση της πειρατείας στα ανοιχτά της Σομαλίας.
Μετά την τελευταία συνάντηση που είχαν στο κοινό ανακοινωθέν που εξέδωσαν μεταξύ άλλων, τονίζεται η άμεση αναγκαιότητα υιοθέτησης μιας συνολικής στρατηγικής για την αντιμετώπιση του προβλήματος, η οποία θα περιλαμβάνει στρατιωτικά μέτρα, ενέργειες επιβολής του νόμου, αλλά και αναπτυξιακά μέτρα, ενώ επισημαίνεται η ανάγκη διεύρυνσης των δυνατοτήτων της διεθνούς κοινότητας όσον αφορά τη δίωξη και φυλάκιση των πειρατών, αλλά και όσων τους χρηματοδοτούν.
Οι διεθνείς παρατηρητές «βλέπουν» ότι οι Σομαλοί πειρατές γίνονται σταδιακά περισσότερο βίαιοι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΜΒ το πρώτο τρίμηνο του 2011, οι πειρατές απήγαγαν 299 ανθρώπους για ομήρους με σκοπό να ζητήσουν λύτρα. Συνολικά έχουν ομήρους 596 ναυτικούς και κρατούν 28 πλοία.
Το κόστος
Στο πρόσφατο συνέδριο που έγινε στο Ντουμπάι ο πρόεδρος της Neptune Orient Lines και πρόεδρος του παγκόσμιου συμβουλίου ναυτιλίας Ron Widdows ανέφερε ότι το κόστος στην παγκόσμια οικονομία ανέρχεται σε 3,5 δισ. δολάρια ετησίως και ίσως και να φτάνει και τα 8 δισ. δολάρια ετησίως.
Λίγο μεγαλύτερα μεγέθη δείχνει μια πρόσφατη έρευνα. Το κόστος των λύτρων υπολογίζεται σε 148 εκατ. δολάρια. Οι αυξήσεις στα ασφάλιστρα υπολογίζεται ότι μπορεί να κυμανθούν από 460 εκατ. δολάρια μέχρι 3,2 δισ. δολάρια.
Η αλλαγή ρότας των πλοίων είναι δυνατόν να κοστίσει από 2,4 μέχρι 3 δισ. δολάρια, ενώ ο εξοπλισμός που τοποθετούν τα πλοία που πλέουν στη περιοχή υπολογίζεται ότι κοστίζει από 363 μέχρι 2,5 δισ. δολάρια.
Από τον Κυβερνήτη
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου